Takk til superpapsen.no for lån av bildet!

Pappatips #4 – Sett av 5-10 minutter daglig til trening sammens med babyen

Trene, seriøst? Er det ikke nok å løfte på babyen? Alt det fysiske arbeidet med en baby – løfte, bære, stelle, trille, skifte, reiser seg opp og ned fra gulvet, bære utstyr, gjøre masse med en hand, legge baby opp og ned er vel nok av trening for en dag?

Joda, men det er likevel fint med litt målrettet trening, feks bruker jeg en 7-minutters treningsapp for telefonen. Det er ikke hver dag jeg orker, men flere ganger i uka får jeg det til. Det finnes egentlig ingen tidspunkt det passer best, men jeg har funnet ut at rett etter at jeg har matet baby, når han sitter der i kjøkkenet på stolen sin og er fornøyd med en smokk og/eller en leke på matbrettet foran seg, tar jeg frem appen og starter treningen.

Syv minutter er alt som skal til.

Babyen er det fødte treningsmentor og blir engasjert når jeg hopper og bøyer og plages på gulvet eller opp på stolen. Han ler og reiser armene sine og synes det er utrolig festlig det jeg holder på med. Noen ganger finner katten også veien til tilskuerbenken.

Det fine med å være litt ekstra fit når man har baby er – og det har jeg empiri som støtter opp under – at jeg orker mye mer når jeg er i bedre form. Hvis jeg bare sitter på sofaen eller på kjøkkenet og slapper av (noe jeg gjør for det meste) blir det ekstra mye tiltak å skulle ta seg av babyen, gjøre alle de fysiske tingene nevnt over. Derimot, hvis jeg trener noen minutter daglig, spretter jeg litt lettere opp når det trengs. Jeg orker mer aktivitet på gulvet og ting blir rett og slett ikke så tungt.

Lykke til!

Advertisements